واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری آنتروتوکسمی با هدف کنترل و پیشگیری بیماری و کاهش تلفات در منطقه ایرانشهر و بمپور توسط تیم راهبری مستقر در منطقه (نمایندگان شرکت توسعه گری پردیس) انجام شد.

آنتروتوکسمی از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند خسارات اقتصادی سنگینی را به دامداران تحمیل کند. راه اصلی مبارزه با این بیماری، بر پایه پیشگیری و کنترل بوده و سیاست اجرایی آن در قالب واکسیناسیون صورت می‌پذیرد. عموماً در فصل پاییز و بهار با توجه به تغییرات آب و هوایی و نوع پوشش گیاهی، دام ها در معرض ابتلا به بیماری آنتروتوکسمی قرار دارند.

 علائم بیماری: 

عامل بیماری در دستگاه گوارش در اثر تغییر جیره غذایی دام با بر هم زدن سیستم گوارشی باعث رشد زیاد شدن و سم حاصل از آن باعث بروز علائم بیماری شامل اسهال شدید، تشنج، زمین گیر شدن و در برخی موارد باعث مرگ ناگهانی دام بدون علائم خواهد شد.

فاکتورهای مستعدکننده:

پرخوری حیوان، تغییر مراتع دام‌ها و تغذیه دام در مراتع یخ زده.

راه پیشگیری:

 واکسیناسیون به موقع، کنترل بهداشتی، حمل و نقل دام، رعایت قرنطینه ای و ضدعفونی جایگاه دام.تزریق واکسن در این زمان باعث می شود که بره های متولد شده نیز علیه این بیماری ایمنی لازم را پیدا کنند. پس از عملیات واکسیناسیون، جهت مبارزه با انگل¬های خارجی، سم‌پاشی جایگاه دام در مناطق عشایری و روستایی بمپور و ایرانشهر توسط تیم راهبری انجام شد که با توجه به برآورد کارشناسی راهبران، این کار باید حداقل یکبار در پاییز انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *